Ostatní
Víte, jak se díváte na povlečení? Psychologie staveb aplikovaná na novou značku povlečení Clasic Line Styltex
Preferenčně strukturální metoda psychologických aspektů navrhování byla vyvinuta a obhájena v průbehu let 2004-2009 na ČVUT na katedře Architektury a stavitelství. Poprvé jsme se rozhodli tuto vědeckou metodou otestovat a posoudit povlečení a to konkrétně nejnovější kolekci Clasic Line Styltex.
Úvahy na začátek:
Každého asi napadne, že hodnotit nějakými psychologickými metodami povlečení je trochu zavádějící, protože je přeci jasné, že povlečení musí být líbivé, kvalitní a do jisté míry cenově dostupné. Pokud se s tímto ztotožňujete, pak to platí možná pro Vás, ale pro kohokoliv dalšího tím podstatným může být něco dočista jiného, nebo dokonce něco, co ani sám netuší, že jej ovlivňuje.
Aby bylo možné najít nějakou shodu k tomu, aby se mohlo vyrobit něco pro širší veřejnost, bylo nutné použít exaktní metody, které dokážou pomocí dotazníků vyhodnotit různorodá přání a nároky různých lidí a interpretovat je v podobě jednoho "universálního jedince", který odpoví za všechny.
Testování povlečení Clasic Line:
Povlečení Clasic line jsme ukázali (fotografie) 100 dotazovaným a požádali je o přiřazení priorit deseti vlastnostem (charakteristikám):
- antialergické
- antiastmatické
- barevnost
- cena
- český výrobek
- design
- materiál (nežehlivý satén)
- údržba (nežehlivý satén)
- zapínání (zip)
- značka (Styltex)
A to v kontextu třech úhlů pohledu (nároků):
- estetika
- bezpečnost
- provoz
Výsledky preferenčně strukturální metody:
Nároky:
Z hlediska převažujících nároků byla největší shoda (nejvíce bodů a počtů voleb) u estetiky. Pořadí bylo:
- estetika
- bezpečnost
- provoz
Dominantní skupina charakteristik:
Zároveň byla vyhodnocena nejdůležitější šestice charakteristik z celkového pohledu (napříč všemi nároky):
- zapínání
- 3. údržba
- 2. materiály
- barevnost
- cena
- český výrobek
Preferenční skupina charakteristik z hlediska estetiky:
Jelikož nároky potenciálních zákazníků byly estetické, předmětem našeho zájmu byla i šestice charakteristik ohodnocená z estetického úhlu, takové šestici říkáme preferenční skupina:
- barevnost
- údržba
- zapínání
- design
- materiál
- cena
Tučně jsou zvýrazněny vlastnosti, které jsou zároveň jak v dominantní skupině, tak v preferenční skupině charakteristik.
Spearmanova korelační matice:
Metoda se skládá jak z preferenční části, tak ze struktur - tedy z vykreslení korelačních vazeb.
Zde vidíte, jaké vazby jednotlivé charakteristiky navzájem tvoří. Čreveně s bílým písmem jsou znázorněny charakteristiky z dominantní skupiny, které jsou zároveň v preferenční skupině. Design je pouze v preferenční skupině a český výrobek je pouze v dominantní skupině.
Přístup k vyhodnocení:
Nejdříve bereme v úvahu převažující nároky, tedy v tomto případě estetiku, dále se díváme na interkorelační vazby jednotlivých charakteristik z hlediska estetiky, které budou ovlivňovat rozhodování zákazníků v kontextu celkového pohledu. Neboli zákazník si nejvíce všímá dominantní skupiny a pokud má být utvářen jeho upřednosťnovaný nárok, mělo by to být realizováno prostřednictvím kombinace dominantní skupiny a preferenční skupiny charakteristik.
Závěr:
Zpět do kategorie
Bronislava Novotná (Praha)
Změna je krok k dosažení vyšší úrovně interiérů.
Služby
- Profesionální poradenství
- Konzultace ve studiu
- Konzultace u klienta
- Odborné zaměření
- Zajištění výroby
- Šití
- Odborná montáž
- Aranžování
- Tapetování a malba
- Asistence architektům
Kontaktujte nezávazně naší designérku!